דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
נצרת עילית
דלג על בר עליון 1
בר עליון 1
דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על בר עליון 2
בר עליון 2
דלג על בר עליון 3
בר עליון 3
דלג על Banners
Banners

תכנית רג"ב במכללת לוינסקי לחינוך שוברת את המוסכמות בהכשרת המורים

אם אתם סטודנטים שמחפשים לימודים בתחום החינוך וההוראה, מכללת לוינסקי מציעה לכם את תוכנית הלימודים- ראש גדול והוראה.

הלימודים הינם לתואר ראשון.

 

האיכויות שמהן עשויה מצוינות: תכנית רג"ב (ראש גדול בהוראה) במכללת לוינסקי לחינוך שוברת את המוסכמות בהכשרת המורים
רבים אינם יודעים שהמצוינות בחינוך בארצות הברית החלה אי-שם בשנת1957, בעיצומה של המלחמה הקרה. שיגור הלוויין הרוסי ספוטניק 1 לחלל היה קריאת השכמה לאמריקאים, והיווה נקודת מפנה בתודעת מערכת החינוך האמריקאית. בעקבות שיגור הלוויין הבינה ארצות הברית שהיא עומדת להפסיד לרוסיה בקרב על העתיד, והחלה להשקיע בדרכים לפיתוח ידע וטיפוח תלמידים בעלי יכולות גבוהות, שיהוו עתודה לחברה האמריקאיתוישמשו כחוד החנית שלה. 50 שנה לאחר מכן, בארץ ישראל, הייתה זו פרופ' מרים בן-פרץ, כלת פרס ישראל לחקר החינוך, שאמרה כי "פיתוח מצוינות הוא עניין יקר ולא תמיד פופולרי, אך אין מנוס. אם ישראל חפצה לשמור על עוצמתה, והיא חייבת לעשות כן, עליה לטפח את המצוינות המדעית, הטכנולוגית והתרבותית".
אחד המרכיבים הבולטים במצוינות בחינוך הוא איכות ההוראה וטיפוח היכולות של התלמידים. אלה עומדים בבסיס תכנית המצוינות רג"ב הפועלתבמכללת לוינסקי לחינוך, בשיתוף משרד החינוך.זו תכנית יוקרתית וייחודית המיועדת לסטודנטים בעלי נתונים אקדמיים ואישיים גבוהים, המגלים פוטנציאל למנהיגות; סטודנטים המאמינים שביכולתם לקדם את החינוך בארץ ולהוביל תהליכי שינוי בחברה ובמסגרות החינוכיות. התכנית מדגישה ערכים של מצוינות בהוראה, מצוינות אקדמית, מנהיגות חינוכית, מעורבות חברתית ומיצוי אישי.


 

מאתגרים את הסטודנטים ומעודדים חשיבה
מכללת לוינסקי לחינוך מקדמת שני נושאים מרכזיים בקרב הסטודנטים שלה. האחד הוא חדשנות פדגוגית-חינוכית בעולם גלובלי ודיגיטלי, והשני הוא מעורבות ואחריות חברתית. תכנית המצוינות רג"ב מובילה בחדשנות את הדרך שבה מכשירים את המורים החדשים. במסגרתה מפתחים רעיונות פדגוגיים עדכניים שישברו את התבניות המקובלות הקיימות עד היום בהכשרת המורים, ויעלו רעיונות פורצי דרך. דוגמה טובהלכך היא מערך למידה יוצא דופן שמובילה בשנת הלימודים הנוכחיתתכנית המצוינות, ובו שני מרכיבים עיקריים המבליטים את ייחודיותה לעומת תכניות הכשרה אחרות: ארגון חדשני של תכנית הלימודיםוהתנסות ייחודית במערכת החינוך.
הארגון החדש של תכנית הלימודים מתייחס לתפיסה חדשנית של ארגון הידע והלמידה בתכנית הלימודים ובמערכת השעות של הסטודנטים. במקום תכנית לימודים המבוססת על קורסים נפרדים,  חלק מתכנית הלימודים מתאפיין בקורסים אינטגרטיביים, רחבי היקף, שבהם הידע הדיסציפלינרי והחינוכי מתלכד סביב עקרונות ליבה, סוגיות יסוד ומושגים מרכזיים של התחום הנלמד. הארגון החדש מאפשר למידה כוללתהפורצת את גבולות הדיסציפלינה. כל יחידהשל קורסרחב היקף, אינטגרטיבי, מלווה במרצה-מנחה, שתפקידו לאתגר את הסטודנטים, לעודד חשיבה, לתווך ידע מחקרי רלוונטי ולקדם תהליכי למידה.
"אני מתמחה בספרות, התמחות החובקת קורסים רבים מתחום הספרות, האמנויות והחינוך. במסגרת התפיסה הארגונית החדשנית בתכנית רג"ב,קורסים אחדים בתחומים אלו אוחדו למספר קורסים אינטגרטיביים רחבי היקף בהנחייתן שלמרצות-מנחות שהיו לי למנטוריות. הן העניקו לי ולחברותיי יחס אישי  –  הן במפגשים אישיים הן באמצעי מדיה אחרים, כמו דוא"ל וטלפונים", מספרתסיוון מדר, סטודנטית בשנה ב'. "הקורסים האינטגרטיביים בהנחייתן של המנטוריות לימדו אותי הרבה על עצמי כלומדת וכחוקרת. הרגשתי כי עולם שלם של תחומים המעניינים אותי נפרס לפניי, ועם זאת אני בוחרת את הדרך שלי. זוהי תחושה אדירה של מוטיבציה, מימוש עצמי ועצמאות.הרגשתי שמוגשת לי האפשרות לבחור ולחקור, ואני זו שבונה את הידע, עובדה שהעניקה לי תחושת ביטחון, מוטיבציה, אחריות ועצמאות", היא מוסיפה.
הארגון החדש משנה לא רק את אופן הלמידה של הסטודנטים, אלא גם את תפקיד המרצה. המרצים הופכים ממקור ידע למנחי למידה, וממלמדים לשותפים-לומדים. ד"ר יעקובה סצ'רדוטי, ראשת החוג לספרות ולספרות ילדים והמרצה-המנחה של סיון מדר, מתארת את חוויית הליווי כחוויה שיתופית של למידה והוראה משמעותית:"ההבדל בין ההוראה במסלולים הקונבנציונליים להוראה בקורסים האינטגרטיביים בתכנית המצוינותהוא כמו הבדל בין רכישת בגד בחנותלרכישת בגד שנתפר במיוחד עבורך ובמידותייך שלך. חומר ההוראה מותאם לצורכי הסטודנטים, לכישוריהם ולכישרונותיהם,ועם זאת אנו שמים דגש בהכנה מיטבית לתחום המעשי של ההוראה והחינוך. הסטודנטים הם המתווים את הכיוון, ואנו כמרצים מחזיקים את הפנס ומאירים את הדרך. נוסף על כך, העבודה האישית עם הסטודנטים מאפשרת להכיר אותם אישית, לסייע להם בהתוויית היעדים, לעבוד אתם על נקודות החולשה ולהעצים את נקודות החוזק שלהם. יש בכך חשיבות רבה, היות שבכיתות גדולות המרצים מתקשים לתקשר אישית עם כל סטודנט או סטודנטית".


מצוינות בחינוך והתנסות ייחודית במערכת החינוך
בתכנית רג"ב נעשה רבות להדגיש את חשיבות המצוינות בחינוך, כפי שמעידה סיון: "החינוך הוא עולם שלם ומי שנכנס לתוכו בוחר אם להיות 'בורג קטן' במערכת, או להיות מוביל ויוזם. צריך לדעת להאמין בשאיפה שלך, ביכולת ובחלום, ולבסוף להפוך את אותו החלום למציאות.תכנית המצוינות ממחישה כי על כתפי הסטודנטים להוראה מונחת הבחירה לאן לקחת את השאיפות וההצטיינות", היא מסכמת. הזדמנות לפתח שאיפות כאלה ולממשן ניתנת במסגרת ההתנסות הייחודית במערכת החינוך, התנסות המאפיינת רק את תכנית המצוינות. התנסות זו מוצעת לסטודנטים לצד ההתנסות הרגילה בהוראה. זוהי התנסות במסגרות א-פורמליות, או ייחודיות, בבתי הספר, כאלה שמאפשרות קידום חברתי, רגשי וקוגניטיבי לתלמידים ופותחות לסטודנטים הזדמנויות ליזום, להוביל ולפתח תכניות חדשות. נוסף על כך, מוצעת לסטודנטים בתכנית המצוינות ההזדמנות לפתח תפיסות מחקריות יישומיות, המסייעות להם להתבונן בנרטיבים החינוכיים וכן גם בנרטיבים האישיים שלהם ולהבנות את זהותם האישית כאזרחים מעורבים, אכפתיים ומקדמים, מצד אחד, ואנשי חינוך אקדמיים, החוקרים את סביבות העבודה שלהם, מצד שני.


מאת: ד"ר יעל קמחי, ראשת תכנית המצוינות רג"ב, וסיון מדר, סטודנטית בתכנית המצוינות


 

הדפסשלח לחבר
דלג על Banners
Banners
עבור לתוכן העמוד